tisdag 3 september 2013

Vad jag skulle ta upp med Obama

Om jag skulle träffa president Barack Obama i Stockholm i morgon, så skulle jag fråga honom varför han tycker att det är OK att USA bryter mot internationella överenskommelser och den personliga integriteten genom att avlyssna våra mail och telefonsamtal oavsett om vi är misstänkta terrorister eller ej. Dessutom skulle jag fråga honom hur det kommer sig att USA anser sig ha rätt att avlyssna presidenterna i Mexiko och Brasilien, FN-högkvarteret i New York och EU:s kontor i New York och Washington.  Jag kanske också skulle säga honom att jag, om det stod i min makt, skulle erbjuda Snowden asyl i Sverige.
Men jag kommer tyvärr inte att träffa honom, bland annat för att jag är på Gotland just nu. Och det kanske är lika gott det, med tanke på att hela stan verkar vara avspärrad. Men vad som är värre är att inte heller den svenska regeringen tänker ta upp dessa frågor. Antingen tycker regeringen Reinfeldt att det är OK att USA avlyssnar våra telefonsamtal och läser våra mail, eller så tycker de att det är en bagatellartad fråga. Det är lika illa vilket som. Varför åtalas Pirate Bay samtidigt som man ser mellan ögonen när det gäller USA:s brott mot mänskliga rättigheter? Varför är det mer ok att läsa mail än att sprätta upp brev och läsa dem. Att regeringen bagatelliserar denna fråga är en skymf mot alla som värnar den personliga integriteten. Piratpartiets ordförande Anna Troberg har i alla fall uppmanat till en demonstration mot Obama med anledning av detta.

Uppdatering 10 september
Förklaringen till varför den svenska regeringen bagatelliserar USA:s integritetskränkande spionage var förstås självklar. Enligt den brittiska journalisten och underrättelseexperten Duncan Campbell är Sverige den viktigaste samarbetspartnern till USA och Storbritannien i avlyssningssamarbetet. Sverige samlar in och lämnar ut enorma mängder data från internet- och teletrafik, och FRA har bland annat givit USA tillgång till de baltiska undervattenskablarna. DN:s granskning visar dessutom att FRA upprepade gånger brutit mot reglerna och tänjer på gränserna för det tillåtna.
Det är dags att inte bara avskaffa FRAlagen utan även FRA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar