måndag 19 augusti 2013

Björn Evensen på Körsbärsgården

I sommar har det visats en retrospektiv utställning av konstnären och skulptören Björn Evensen på Körsbärsgårdens konsthall i den tillbyggda delen som öppnade i våras.
Körsbärsgården ligger i Sundre längst söderut på Gotland.
 Rekonstruktion av Evensens ateljé i Visby.
Ja, en hel del annat har visats också men jag tyckte bäst om Evensen och kanske mest de collage och andra verk som satts samman av olika material som textila, trä och metall.
Björn Evensen närmar sig nu 90 år. 
Han studerade och reste i Europa i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet, bland annat till London, Paris, Berlin, Rom och Palermo.
Han har också tidigare ställt ut på Körsbärsgården, sommargotlänning som han varit och numera fastboende i Visby.
Så här sa han i en intervju i helagotland.se. ”Konsten kommer från mitt inre, det går inte att beskriva i korta ord. Konst har en auktoritet så stor att du och andra upplever den på ett helt annat sätt än det jag upplever när jag skapar. När du betraktar ett konstverk återskapar du det, och det du känner i just den stunden är det enda som betyder någonting.”
Något beskuren
Han finner sin inspiration i livet: ”Ett konstverk kommer aldrig av sig själv, det kommer från det undermedvetna. Jag tror starkt på att man måste ta tag i sitt undermedvetna. Det är så vi lär känna oss själva och skapar förståelse för andra.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar