lördag 16 februari 2013

Konst på Antikmässan

Årets antikmässa i Älvsjö har som tema ”En upptäcksresa i tid och rum”. Det framgår i alla fall av mässtidningen. I övrigt är sig mässan ganska lik. Antiviteter, glas, möbler, böcker i långa banor. Utan specialintressen går man lätt vilse. Om min livskamrat inte hade varit hemma, däckad av vinterkräksjukan, hade jag antagligen uppehållit mig längre vid Märta Måås-Fjettersröms fina mattor.  Nu fastnade jag som ofta för konsten. En konkretist, som jag sett förr är Torsten Esbjörnsson, född 1925, som vanligt med starka färger och geometriska former.
Honom såg jag också förra året, vilket kan läsas här.
En annan som inspirerats av Art Concret var Otto G. Carlsund, här med en konstruktivistisk komposition från omkring 1930.
Bengt Lindström, 1925-2008, är en välkänd konstnär från Jämtland, länge bosatt i Paris, här med ett par verk.

Ett nytt namn för mig är Yrjö Edelmann, född 1941 i Helsingfors. Hans målningar  är trompe-l'oeil-bilder med skrynklat papper, paket, omslagspapper och snören, eller är det i själva verket moln på en klarblå himmel eller vågformat hemlighetsfulla paket? Vem kan säkert säga?

Han tycks också ha gjort dessa hundar.
Några verk fanns att beskåda av den franska konstnären James Coignard, 1925-2008.


Esaias Thorén, 1901-1981, medlem av Halmstadsgruppen, målade mot slutet av 1920-talet  postkubistiskt  men orienterade sig alltmer mot Art Conret och purismen och 1930 deltog han i Otto G. Carlsunds utställning Art Concret i Stockholm. Här fanns "Horn och flöjt" från 1954.
K G Nilsson fanns också till beskådande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar