lördag 21 juli 2012

Regnet, det bara öser ner…

Den här sommaren har varit i blötaste laget, till och med på Gotland, där det annars brukar vara soligt och torrt. Om detta tycks turister och bönder vara överens, för en gångs skull. Under de senaste veckorna har vi haft tre eller fyra rejäla ösregn.
Det senaste regnet här i Lau kom natten mellan torsdag och fredag. Det började dugga så smått på eftermiddagen och fortsatte sedan regna hela natten, tidvis regnade det rejält. På morgonen kunde vi konstatera att vi hade fått 29 mm. Men senare fick jag höra att en bekant i socknen hade mätt upp 60 mm, och han bor ändå bara 2 km bort. Hans potatisåker stod under vatten. Sedan läste jag i lokaltidningen att källare hade blivit översvämmade i Stånga och Hemse, lite längre bort. 100 mm uppmättes i värst drabbade Linde, 15 km från Lau, men flera grannsocknar noterade omkring 90 mm.
Jag tänkte först att vår regnmätare måste läcka och kontrollerade den, men den var helt tät! Jag vet att det brukar skilja på regnmängder på olika platser, men så stora skillnader brukar det inte vara. För en tid sedan, när det också regnade åkte vi på utflykt mot Storsudret, en timmes bilresa bort. Redan efter ett par mil klarnade det och vid hade sedan solsken hela eftermiddagen. När vi återvände hem mulnade det åter. Hemma fick jag höra att det hade varit mulet och regn hela dagen! Vid ett annat tillfälle var det precis tvärtom. Det hade regnat i alla grannsocknarna runt om men inte kommit en droppe i Lau. Lau backar höjer sig något tiotal meter över det i övrigt flacka landskapet och kanske har detta stor betydelse.
Lokalklimatet varierar starkt. Förra sommaren roade jag mig med att mäta temperaturen på olika platser i trädgården och kunde konstatera att det ofta var flera graders skillnad. Det här är effekter som jag tror är underskattade när man mäter temperatur och konstaterar förändringar i klimatet. De mätstationer som har funnits tillgängliga över en längre tidsperiod har utsatts för förändringar i omgivningen, de har flyttats och bytts ut och antalet stationer har varierat. De flesta stationerna finns i närheten av städer där de påverkas av den urbana uppvärmningen. Bara för de senaste decennierna finns satellitmätningar tillgängliga. Jag har tidigare skrivit om detta problem här. Medan de markbaserade mätstationerna visar en kontinuerlig uppvärmning visar de satellitbaserade att uppvärmningen upphört under de senaste femton åren och att det varmaste året var 1998 och att det sedan 1995 inte har varit någon statistiskt signifikant global uppvärmning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar