fredag 23 mars 2012

Det var bättre förr

Transportstyrelsen har beslutat att taxiförare i Stockholm från och med 1 april inte längre behöver ha någon lokalkännedom. De tror att det ska leda till ökad konkurrens. Men frågan är om vi är betjänta av taxiföretag utan lokalkännedom? Det finns redan tusentals taxiföretag, bland annat sådana som tar ockerpriser på tusentals kronor för en relativt kort resa. Det finns nämligen inget tak för taxipriser. Så länge det finns en skylt i bilen som upplyser om priset är det ok att ta vilka priser som helst.
Det finns redan nu en massa taxiförare som inte hittar i stan. Nu vill alltså Transportstyrelsen avskaffa det kravet. Det finns ju kartor och GPS. Men GPS-en ger inte alltid rätt väg. Mer än en gång har den lett taxiförare in på återvändsgator som slutar i trappor. Jag har ett flertal gånger blivit tvungen att dirigera taxiförare som inte hittar fram till mig. Jag har också råkat ut för förare som inte heller hittar därifrån utan snurrar runt flera varv på Södermalm, ringer kollegor som inte heller hittar, innan jag tar över och dirigerar. Det är ju tur att jag hittar på Söder, men tänk om jag var en tillfällig besökare utan lokalkännedom eller synskadad. Då skulle jag vara helt utlämnad.
Förr i tiden, innan GPS fanns, krävdes det lokalkännedom och mycket kartpluggande innan man kunde få sitt taxikort. Då brukade också taxiförarna hitta fram. Transportstyrelsen borde ta tag i de verkliga problemen och inte föreslå reformer som leder till försämringar för kunderna.

1 kommentar:

  1. Här på Synskadades Riksförbund brukar vi underhålla varandra på fikarasterna med den senaste taxihistorien. Det brukar ofta handla om nån taxiförare som inte vet var Stureplan eller Hornsgatan ligger och som vill att hans blinda passagerare ska guida honom rätt.

    Reglerna som dom har sett ut hittills fungerar inte. Det är tydligen möjligt att låta sin nyss inflyttade analfabetiske kusin vikariera för den som egentligen har taxilegitimationen. Men vad som behövs är förstås inte att reglerna försvinner utan att dom skärps, och blir svårare att smita från.

    Kanske några patruller som åker runt i stan och snyter tillståndet från dom som inte hittar? Det finns ju uppenbarligen taxiförare som varken begriper sig på GPS eller vanliga gammaldags kartor.

    SvaraRadera