onsdag 22 februari 2012

Vaccinera eller inte?

Idag verkar alla efterkloka människor, utom möjligen den ansvariga ministern, vara överens om det heltokiga i att massvaccinera svenska folket mot svininfluensan 2010, vilket inte tycks ha räddat något enda människoliv, men däremot orsakat mer än hundra narkolepsifall. En jämförelse med Australien och Nya Zeeland där inte någon enda människa vaccinerats tycks visa att man klarade sig lika bra som i Sverige, där 60 procent vaccinerats. Ja, bättre, eftersom man slapp några narkolepsifall.
För två och ett halvt år sedan var tongångarna annorlunda. Då gick debatten för fullt för och emot vaccinering. Myndigheterna och regeringen uppmanade alla att gå och få sin dos, men ännu hade bara två dödsfall inträffat i Sverige (det blev några ytterligare) och fler och fler tvekade om de borde vaccinera sig eller ej, ivrigt påhejade av fettdoktorn Annika Dahlström med eller utan hållbara argument.
Jag befann mig vid den tidpunkten i Indien, närmare bestämt i staden Pune i Maharashtra. Där inträffade det första indiska dödsfallet i influensan den 3 augusti. Tidningarna skrev varje dag om nya dödsfall och i oktober 2009 var antalet fall 420 i hela Indien. Just i Pune var dödsfallen då uppe i 87, vilket på 5 miljoner invånare blir hela 17 dödsfall per miljon, eller närmare hundra gånger fler än i Sverige. I hela Maharashtra var dödsfallen 179, vilket är närmare 2 döda per miljon, högst bland Indiens delstater. Precis som i Sverige drabbades ofta unga, till synes friska personer. Men också i Pune var spridningen ojämn. I själva staden var frekvensen 13 döda per miljon, i grannstaden Pimpri bara 5 per miljon och i de närliggande landsbygdområdena så hög som över 50 per miljon. Det skulle motsvara närmare 500 fall i Sverige. Så varför ska man jämföra med Australien och Nya Zeeland? Varför inte jämföra med Pune och Maharashtra? Kan forskarna förklara det för mig, tack.
”Jag valde att lita på min magkänsla”, säger Anna Toss i SvD, som förklaring till varför hon inte vaccinerade sig den gången. Jag undrar nog om det är ett tillförlitligt råd att ge.
Den största risken med den pågående vaccinationsdebatten och efterklokheten är att få kommer att våga vaccinera sig i framtiden och att vi då verkligen kommer att få många dödsfall. Jag kanske ska tillägga att jag vaccinerade mig mot svininfluensan. Mindre på grund av magkänsla, mer på grund av statistiken runt omkring mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar