torsdag 9 februari 2012

Stella Fare ute och cyklar

På initiativ av Stella Fare (Fp) kommer det att krävas utrymme för cyklar på de nya tunnebanetåg som ska beställas för röda linjen. Stella Fare tror enligt DN inte att det är svårare att hantera en cykel än en barnvagn i den folktäta tunnelbanemiljön.
Stella Fare vid tunnelbanespärren utan att någon enda annan trafikant är synlig! Det händer inte så ofta. 
Ska man göra mer plats för cyklar blir det färre sittplatser. Frågan är vad man vill prioritera. Socialdemokraterna tycker inte att det är särskilt angeläget att tillåta cyklar i tunnelbanan. Partiets trafikpolitiker delar SL:s oro för att cyklar kan äventyra säkerheten på trånga perronger och i överfyllda tåg.
Vanligare situation; trängsel på perrongen.
”Moderaternas ointresse för ett utbyggt tunnelbanenät är ett betydligt större problem än att cyklar inte får tas med ned i tunnelbanan”, anser Erika Ullberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd, och jag är böjd att hålla med henne.
Trängsel igen.
Tillåter man cyklar ökar naturligtvis trängseln mer än om man inte gör det, Det innebär sannolikt att några som inte vill stå och trängas med cyklar tar bilen i stället för kollektivtrafiken. Då har man förlorat mer än man vunnit. Det handlar inte bara om tågen utan också om trappor, rulltrappor och spärrar. 
Ryms det en cykel här?
Men i lågtrafik är det ju ingen trängsel, säger någon. Men när är det lågtrafik vid t ex Slussen, T-centralen och Fridhemsplan? Så visst kan man tillåta cyklar på kvällar vid lågtrafikerade stationer i ytterområden, men vad är poängen med det.
Eller här?

4 kommentarer:

  1. Lite kluven till det här förslaget. Visst, det kan funka, men restriktionerna måste vara än hårdare än på pendeln, som bara förbjuder cyklar i rusningstid och bara på en enda station (Centralen).

    I lågtrafik funkar det nog även på t-banan, förutom på stationerna du räknar upp och på stationerna med de smalaste plattformarna (ffa på T-grön). Höga straff på att cykla på plattformen, och strikt ansvar för ev nedsmutsning av andra trafikanter med oljig kedja. Kanske tillfälliga cykelförbud när det är för mycket folk på plattformen, det går ju lätt att cykla till nästa station. Eventuellt ett något förhöjt biljettpris.

    SvaraRadera
  2. Fare har alltid varit extremt "korttänkt" och benägen att kvacka om saker långt bortom hennes kompetens!

    SvaraRadera
  3. Regionens befolkning ökar idag med 40 000 invånare per år, vilket är 200 000 fler invånare på bara fem år. Sedan tunnelbanan var "färdigbyggd" 1985 har befolkningen ökat med 450 000 personer. Den snabbaste befolkningsökningen sker centralt i regionen, inom tunnelbanans upptagningsområde. Stockholms stad som hade 650 000 invånare 1983 räknar med att nå 1 miljon invånare om 15-20 år. Det är bra att staden växer och förtätas men vi måste inse att det innebär ökad trängsel i tunnelbanan och därmed minskande utrymme för cyklar. Vill vi att folk fortfarande ska åka kollektivt kan vi inte med full medvetenhet försämra bekvämligheten för resenärerna, vilket det med säkerhet skulle innebära att tillåta cyklar, åtminstone vid de flesta tidpunkter och stationer. Det är blåögt att tro något annat.

    SvaraRadera
  4. Huvudargumentet mot Fares förslag är förstås att det är alldeles för packat på t-banan redan idag. Åtminstone i högtrafik. Men även, märkligt nog, lördagar och söndagar då SL envisas med att köra med kortare tåg.

    En kompromiss kunde ju vara att tillåta cyklar de tider då det erfarenhetsmässigt inte är trångt.

    Men annars är vad vi behöver snarast fler t-banelinjer.

    SvaraRadera