onsdag 24 augusti 2011

Om Bab al-Aziziya

Nyhetsrapporteringen om händelseutvecklingen i Libyen är intensiv. Mycket rykten sprids, och en del, kanske de flesta är obekräftade och felaktiga. I går och i förrgår har mycket handlat om Ghaddafis högkvarter Bab al-Aziziya. Det betyder "porten mot Aziziya", som är en stad som ligger ca 40 km söder om Tripoli. Området har i media beskrivits som jättestor, en femtedel av Tripoli, vilket naturligtvis är helt fel. På måndagen och tisdagen hörde jag Agneta Ramberg på Ekot, i Aktuellt och Rapport på TV och även i TV4:s Bengt Magnusson säga att området är mer än sex kvadratkilometer stort. Jag har också hittat uppgiften i Sydsvenskan och i Svd. I princip står det i alla tidningar som alls skrivit om detta. I morse hörde jag Titti Nylander, som varit där på 1980-talet säga att det var flera kvadratkilometer stort. Troligen är det TT som har spridit den felaktiga uppgiften. Men titta på nedanstående karta:
Klicka på bilden så blir den större. Dagens Nyheter hade en liknande karta införd i dagens tidning. Det framgår av kartan att det är knappt en kvadratkilometer. När jag mäter på Google Earth får jag det till omkring 900 m som längst i öst-västlig riktning och ca 800 m i nordsydlig riktning. Utan att vara exakt uppskattar jag det till mellan 60 och 70 hektar, det vill säga 0,6-0,7 kvadratkilometer. Det är omkring tiondelen så stort som det har påståtts. Det är också lätt att kontrollera detta själv.
Jag vet det eftersom jag har bott i drygt två år i Tripoli och arbetat med kartor över staden hela den tiden. Jag har dessutom med egna ögon betraktat anläggningen, som ser ut som ett fängelse eller kanske befästning, med sina höga murar och bevakningstorn. Jag har till och med till fots promenerat runt anläggningen, och vet att det inte handlade om sex kvadratkilometer.
Det här är kanske en oviktig detalj i nyhetsflödet. Frågan är bara hur många andra detaljer som också är lika felaktiga, men som inte är lika lätta att kontrollera själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar