måndag 30 november 2009

Miljövänlig gräsklippning?

Någon har sagt att en timmes gräsklippning med en dålig tvåtaktsmotor som går på oljeblandad vanlig bensin och som saknar avgasrening ger lika mycket utsläpp som en bilresa mellan Stockholm och Göteborg med en modern bensindriven bil med katalysator. Därför rekommenderas att man i gräsklippare i stället använder alkylatbensin, som är en extra ren form av motorbränsle. Alkylatbensin tillverkas genom att kondensera bensinångor som har förångats under raffineringsprocessen. Tack vare att endast ångorna används som råvara, försvinner de biprodukter som medföljer när man tillverkar vanlig bensin. Alkylatbensinen innehåller i stort sett inga skadliga kolväten som bensen, aromater, polyaromater (PAH) eller olefiner vilket bland annat innebär att cancerogena, svårnedbrytbara och giftiga PAH, minskar upp till 90 procent i utsläppen. Alkylatbensinen ger dessutom minskade kväveoxidutsläpp och mindre bidrag till marknära ozon. Oberoende tester visar till och med att prestandan höjs, tomgången blir renare och rökbildningen lägre. Däremot genererar gräsklippningen fortfarande lika mycket koldioxidutsläpp. I Sverige är ju nästan all elektricitet producerad av vattenkraft eller kärnkraft utan några utsläpp. Jag har naturligtvis tänkt tanken att skaffa mig en eldriven gräsklippare till gräsmattan på Gotland, men har dragit mig med tanke på hur besvärligt det skulle vara att hantera sladden.

I Indien såg jag nyligen att man inom parkförvaltningen i Pune, Maharashtra, har gjort slag i saken och gått över till elektriska gräsklippare. Visserligen ser de inte ut att vara av alldeles senaste årsmodell, men ändå.

Det visade sig att problemet med elsladden var enkelt att lösa. Det gäller bara att ha en assistent med sig som håller reda på sladden.

Nu finns det förstås en hake till med det hela. I Indien är nästan all elektricitet producerad genom förbränning av kol i kondenskraftverk, så det leder i alla fall till en hel del koldioxid och andra utsläpp vid produktionen av elektriciteten. Det får väl bli en senare fråga att lösa. Kanske vid klimatförhandlingarna i Köpenhamn?

2 kommentarer:

  1. Men vem använder gräsklippare med tvåtaktsmotor idag? Jag har en som är samlarobjekt men jag har aldrig sett någon i skarp drift. Men dom omoderna Briggs and Stratton sidventilsmotorerna är inte optimala. Vi borde väl egentligen ha samma avgaskrav på småmotorer som i Kalifornien.

    SvaraRadera
  2. De är nog vanligare än du tror. Jag har själv en på landet som går och går år efter år. Visserligen också en lite nyare med elstart, mest för hustruns skull.

    SvaraRadera