fredag 25 september 2009

Tät stad i Samojedland

Framtidsvision av Lindhagensgatan.

Nattsudd var en svensk TV-serie som sändes i flera omgångar i slutet av 1980-talet. Serien bestod i att skådespelarna Björn Wallde och Svante Grundberg satt i Walldes lägenhet på Bergsgatan på Kungsholmen och drack drinkar, rökte, pratade och visade klipp från gamla filmer, till exempel swing från 1930-talet, rockabilly från 1950-talet och olika damorkestrar. Både Wallde och Grundberg var Kungsholmsprofiler.

Nattsudd utspelade sig på Bergsgatan på Kungsholmen.
Jag vill minnas att Svante Grundberg bodde på Kungsholmsgatan eller kanske en tvärgata till denna. Han blev en gång porträtterad och intervjuad av lokaltidningen Vårt Kungsholmen och blev då tillfrågad om vad han egentligen räknade till Kungsholmen. Jag vill minnas att han drog gränsen någonstans kring S:t Eriksgatan. Västra Kungsholmen bortom S:t Erikgatan betraktade han som ”Samojedland”.
Samojeder är en folkgrupp som bor i norra Sibirien mellan Uralbergen fram till floden Ob. Det är ett av jordens glesast befolkade områden. Enligt uppgift kan samojeder också vara lundensisk slang för svenskar som bor norr om Småland, det vill säga någonstans långt borta. Det säger väl något om den ödslighet han upplevde på västra Kungsholmen.
Västra Kungsholmen/Lindhagen med en ny stadspark ner mot Mälaren.
Under tio års tid bodde jag på Kungsholmen och arbetade i Samojedland vid Lindhagensgatan. Jag kände varje morgon den tilltagande ödsligheten breda ut sig när jag passerat Fridhemsplan. Numera både bor och arbetar jag på Söder, där det har varit stad länge. Nu byggs stad även i Samojedland på Västra Kungsholmen. Det är på tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar